Огэ грамматика тренировочные задания по английскому языку. Отличительные черты пособия


Первое задание по грамматике представляет собой связанный текст, в котором есть пропуски. Нам требуется заполнить 9 пропусков правильной грамматической формой слова, приведенного в самом задании. Задание содержит в себе шесть вопросов базового уровня сложности и три вопроса повышенного уровня сложности.

К базовому уровню сложности можно отнести пропуски, требующие только знания правильной грамматической формы и не требующие дополнительного анализа контекста. Наиболее частотными вопросами базового уровня являются вопросы по следующим темам:

  • для существительных: слова-исключения множественного числа, притяжательные формы с ’s, а также сочетание этих двух форм (например, нужно показать принадлежность для существительного во множественном числе: men’s cars, women’s handbags, children’s toys и т.д.);
  • для прилагательных и наречий: степени сравнения и возможные исключения, формы притяжательных прилагательных my/your/his/her/its/our/their;
  • для местоимений: объектные формы me/you/him/her/it/us/them, а также притяжательные формы mine/yours/his/hers/its/ours/theirs;
  • для глаголов: форма глагола с частицей to или окончанием –ing (например, I want to sing, но I enjoy singing).
К повышенному уровню сложности можно отнести вопросы, требующие поставить в правильную временную форму глагол в зависимости от контекста. Именно этот тип вопросов мы рассмотрим более подробно.

Форма глагола, выражающего действие, в английском языке зависит от того, кто (что) выполняет это действие. Иными словами, форма глагола зависит от подлежащего, поэтому прежде чем разбираться с тем, когда произошло действие и какого типа это действие, нам нужно понять, какое слово является подлежащим в данном предложении / соответствующей части данного предложения.

Пример.

Анализируя предложение с пропуском, мы можем разделить его на две части: (1) She was trying on new outfits (2) when her mobile phone suddenly __________ (RING) . Нас интересует только вторая часть, в которой мы легко можем увидеть подлежащее – her mobile phone – именно этот предмет выполняет действие «звонить». Для себя мы также можем отметить, что фразу her mobile phone мы можем заменить на местоимение it . Это поможет нам при выборе правильной формы глагола на заключительном этапе.

Шаг 2. Определяем залог, время и тип действия.

Для начала нам нужно понять, наше подлежащее самостоятельно выполняет действие или действие выполняется над человеком/предметом , являющимся нашим подлежащим. В зависимости от этого мы берём форму активного или пассивного залога соответственно.

Далее мы смотрим на всё предложение (а при необходимости и на соседние предложения) и определяем время, в котором происходит действие – настоящее, прошедшее или будущее . В зависимости от этого временного контекста, мы будем выбирать категорию Past , Present или Future .

Наконец, мы оцениваем, к какой категории относится наше действие – Simple, Continuous или Perfect.

  • Выбираем Simple , если важно отразить, что действие выполняется на регулярной основе и с определённой частотой (для настоящего) или произошло от начала до конца и завершилось (для прошлого).
  • Выбираем Continuous , если важно отразить, что действие в развитии и не завершилось.
  • Выбираем Perfect , если важно показать, что действие завершилось и у него есть результат (для настоящего) или что это действие предшествовало какому-то другому действию из предложения (для прошлого).
Пример.
Amy was clothes shopping. She was trying on new outfits when her mobile phone suddenly __________ (RING).

В нашем случае с мобильным телефоном мы можем сказать следующее
1) телефон звонит сам, следовательно, нам нужен активный залог;
2) все действия происходят в прошлом (Amy was shopping , She was trying on ), следовательно, выбираем Past;
3) в действии «звонить» важно, что оно произошло неожиданно (suddenly ), то есть это было достаточно короткое действие, которое произошло от начала до конца и закончилось, следовательно, выбираем Simple.
В итоге, нам нужна форма активного залога в Past Simple.

Шаг 3. Перепроверяем смысл предложения.

Очень важно помнить, что предложение по своему смыслу может быть как утвердительным , так и отрицательным . Поэтому не забудьте перепроверить, подходит ли утвердительная форма глагола по смыслу или же её нужно заменить на соответствующую отрицательную форму данного грамматического времени.

Пример.
Amy was clothes shopping. She was trying on new outfits when her mobile phone suddenly __________ (RING).

Отрицательное значение глагола RING делает все предложение бессмысленным. Поэтому в нашем случае нам нужна форма глагола RING для времени Past Simple и для подлежащего her mobile phone (it). Поскольку глагол RING – неправильный, мы не добавляем окончание ED, а берем форму из второй колонки неправильных глаголов – RANG.

Подробное выполнение задания c вопросами всех типов смотрите в видео.
В вашем браузере отключен JavaScript

В приложении к этой статье вы можете скачать пример аналогичного задания. После выполнения этого задания, пишите ответы в комментариях. В случае, если вам нужна дополнительная консультация, запишитесь на нашу

Wordbuilding

1. Переведите следующие слова. Назовите часть речи.

Brotherhood, helpless, boredom, unequal, deepen, golden, leader, Japanese, secondary, anti-fascist, similar, peacemaker, surgery, furniture, comical, convenient, acceptable, achievement, anonymous, academician, Georgian, disarmament, witty, hysterical, co-existence, scientific, purify, materialist, rootless, international, measurement, underground, creature, dirty, apologize, agrarian, absoluteness, inventor, technical, various, tactless, creature.

2. Образуйте прилагательные от существительных при помощи следующих суффиксов: -al, -ful, -ous, - у, -able, -ible, -ic, -less, -ish. Переведите пары слов.

Reason, beauty, hope, doubt, care, aim, use, desire, boy, success, heart, experiment, office, danger, fame, electron, nature, cloud, sun, child, Scott, history, home.

2.Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами – прилагательными.

All my classmates say that I’m (1 TREND)________. I enjoy wearing (2 STYLE)________ clothes. I like to look smart and (3 ATTRACT)________. We can’t go through life with the same hairstyle or make-up. It’s very (4 IMPORTANCE)_________ to follow fashion. I hate when people dress alike, because they buy clothes in “chain” stores. I prefer hand-made or design clothes. My classmates say that I’m (5 MATERIALIST)________, but it’s not a sin, is it? Sometimes I turn up in something really (6 EXTRAVAGANCE)_________. When you are up with fashion you feel you are individual.

Key: 1 trendy, 2 stylish, 3 attractive, 4 important, 5 materialistic, 6 extravagant.

3.The United States is a large country with many (1 DIFFER)__________ natural wonders. It goes from the shores of the Atlantic Ocean to the islands of Hawaii in the Pacific, and from cold, snowy (2 NORTH)__________ Alaska to (3 SUN)_________ Florida in the southeast. Also, it has many kinds of land – (4 ROCK)________ coasts, dry empty deserts, (5 POWER)__________ rivers, wide plains and grasslands, lakes of all sizes, high mountains, great forests, sunny beaches and lands of (6 END)__________ winter. More than 250 million people live in the US. But the country is very big, so there is still a lot of open space and (7 NATURE)_______ scenery outside the cities. Americans have tried to save many of the most (8 BEAUTY)__________ wild areas of the United States. There are a lot of parks, forests and wildlands where you can enjoy the beauty and power of wild America. The Grand Canyon, Yosemite Valley, and Yellow-stone are among the most (9 FAME)________.

KEY: 1 different, 2 northern, 3 sunny, 4 rocky, 5 powerful, 6 endless, 7 natural, 8 beautiful, 9 famous 7.

4.Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами – существительными и прилагательными.

The Olympic Games are an (1 NATION)___________ sports festival that began in ancient Greece. The (2 ORIGIN)_________ Greek games took place every fourth year for several hundred years, until they were brought to an end in the early (3 CHRIST)__________ era. The Olympic games were renewed in 1896, and since then they have been staged every fourth years, except during World War I and World War II. Perhaps the main (4 DIFFER)_________ between ancient and modern Olympics is that for the ancient Greeks the Games were a way of saluting their gods, when the modern Games are a manner of saluting the (5 ATHLETE)________ talents of people of all nation. The original Olympics included (6 COMPETE)__________ in music, oratory, and theatre (7 PERFORM)_________ as well. The modern Games haven’t got them, but they represent a lot more sports than before. For two weeks and a half any international conflicts must be stopped and replaced with friendly competitions. This is the noble idea on which the modern Olympic (8 MOVE)________ is based.

Key: 1 international, 2 original, 3 Christian, 4 difference, 5 athletic, 6 competitions, 7 performances, 8 movement.

Предварительный просмотр:

Подписи к слайдам:

Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ

Какие могут быть советы по данным заданиям? Прежде чем выполнять задания 18-26 , заполняя пропуски, нужно прочитать обязательно весь рассказ или текст целиком, чтобы понять содержание. Подсказка на выбор правильной грамматической формы слова необязательно находится в самом предложении, а может быть, например, в предыдущем предложении. Если требуется поставить глагол в нужную форму, прежде всего, определи, в каком залоге (активном или пассивном) стоит сказуемое. (этот момент очень важен, так как дети часто не видят этого, поэтому я постоянно акцентирую на это внимание!)

При определении временной формы глагола обрати внимание на ключевые слова (или как я их называю «слова-подсказки»). Поищи в предложении те слова, которые помогут определить нужное время. Если их нет, то прочитай предыдущее предложение и посмотри, в каком времени стоит глагол. Обычно в тексте все предложения взаимосвязаны. Часто в задании требуется образовать от глагола причастие (третья форма глагола) или герундий (к глаголу прибавляется окончание - ing). Определи, какое это причастие - активное (герундий) или пассивное (третья форма глагола).

Если в задании стоит числительное, например, two , то скорее всего, требуется образовать порядковое числительное например, second . Если необходимо преобразовать местоимение, определи, какая форма требуется, например стоит местоимение We . Подумай, что здесь может быть: our (за ним сразу стоит существительное), us , ourselves или ours (без существительного). Если речь идёт об указательном местоимении, то посмотри какое может быть число ед. или мн. (this-these)

Если нужно преобразовать существи - тельное, то здесь нужно вспомнить правила образования множественного числа существительных. Часто бывают именно исключения (mouse – mice , man-men) Если нужно преобразовать прилагательное, то здесь речь идёт о степенях сравнения. Это либо сравнительная, либо превос - ходная (bad – worse -the worst) .

Verb transformations Read the sentences and complete the gaps in the correct form 1. I always ____ (drink) milk for my breakfast but today I_____ (have) a cup of hot cocoa. 2. Julia is sick so she_____ (not come) to our meeting today. Let’s start. 3. Open the door! Someone ______(just ring) the bell for the second time. 4. While Frank____ (study) last night, his sister____ (make) ten calls on his mobile. 5. I____ (write) most of my report yesterday but I(finish) it yet. (drink, am having, /hasn’t come, / has just rung, /was studying, made,/wrote, haven’t finished)

Прочитайте текст и напишите соответствующую форму слова, данного под номерами 18-26 Playing Children ……… (ENJOY 18) playing since the first humans walked on the Earth thousands of years ago. Playing………..(SEEM 19)to be an important way for children to learn how to work together. It also helps…… (THEY 20)find out how the world works. Indeed, many scientists think that one of the ………(GOOD 21) ways for children to learn a foreign language, for example, is to learn while playing games. Children play games and play with toys, but what ………… (BE 22)the differences between games and toys? Firstly, toys ………. (NOT HAVE 23)rules or winners and losers. Most games do. Secondly, a toy is always a physical thing that someone …………….. (24 MAKE). Monopoly, for example,………….. (25NEED) physical equipment but others, like word games, do not . Ключи 18 haveenjoyed / 19 seems / 20 them/ 21 best/ 22 are/ 23 don’thave / 24 hasmade / 25 needs

Wordbuilding - ly -able un- im - -y - dom - il re- -or(er) - ment - ful - ing -(t)ion -al

Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные: Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.

Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к ка ­ кой части речи эти слова относятся: British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom. Образуйте глаголы с помощью суффикса - en: Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp Образуйте наречия с помощью суффикса -1у: Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.

ТИПИЧНЫЕ СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ОСНОВЫ DIFFER – ATTRACT - COMPETE - FAME - SENSE- FRIEND- SYMPATHY- STRONG- NATURE - CONFIDENT- SERIOUS- SAFE- PROTECT DANGER SCIENCE- IMPORTANCE- WONDER USUAL- COMFORT WONDER USE - EASY- GREAT- SUCCESS- ABLE- ECONOMY -ENJOY- NERVE- BEAUTY REAL-

Board Games Choose the correct words. Playing a board game is ___(popular/ unpopular) way of spending time but the board game has also a long___ (history/ historical). ____(Historicals /Historians)think that one of the oldest board games was called Senet . It was (discovered/ uncovered) in tombs from Ancient Egypt in the 4 th century BC. The board has thirty squares and two sets of___(pieces/peaces) made of different______(products/ production) . Although no-one knows exactly how to play Senet , some____(experts/exports) believe it is similar to backgammon. The history of backgammon itself goes back approximately 5,000years.(Archaeologists/Archaeology) working in Iran have found that a similar game was played there around 3,000 BC.

VERB NOUN ADJECTIVE be angry anger angry decide decision decisive (indecisive) live life alive hate hatred hateful pain pain painful die death dead poison poison poisonous (poisoned) suspect suspect suspicious depress depression depressing (depressive) behave behavior -- offend offence offensive

Complete the sentences with a word from exercise 1 1. Mark never believes anything to say, he always thinks people are trying to trick him. He is a very ……… person.(suspicious) 2. Steve was a bit ……..and upset after he failed his driving test, but he’s fine now.(depressed) 3. Kate is often…… She can’t make her mind up about anything, she takes a long time to…..what she wants to do.(indecisive, decide) 4.The children were very naughty in class today. That kind of….. Is not acceptable, the teacher is going to speak to them about it. (behaviour)

Word Formation 1. W ales is part of the United Kingdom, so you can’t really call it an ____(depend) country. 2. Summer’s here again, and sale sof sunglasses, swimsuits and the like are a____(boom) business. 3. I asked my sister to lend me her T-shirt; ___(surprise), she said ’yes’! 4. Everyone asks Pauline for advice as she’s the most____ (experience) member of the stuff. 5. After the war, many people had to live in ____ (crowd) flats and houses. (Independent,/booming/,surprisingly/,experienced/ , overcrowded)

Complete the article with the correct form of the word. DEVELOP 1. A good diet and lots of exercise are essential for a child’s healthy growth and____. 2.I took a history course that dealt with the ____of popular culture. 3. It became clear that he____ like all the other little boys. 4. I’m looking for a job which will enable me to_____ my talent. 5. Sharks have a highly____ sense of smell. 6. ______ countries have little industry or wealth but have the ability to grow economically.

Use the words in capitals to form a word that fits in the space in the same line: CHINA Two centuries ago China was seen as a (0)……. of mystery combine (0) combination and wasteland. Its only (1) ….. export was tea. However, fame (1)…………… over the years (2)….. in China has changed. Many have live (2)……………. noted the change in Chinese (3)…….. especially the social (3)…………… (4)……… of its people. treat (4)……………. A (5)………. of the West and the East is now found in mix (5)…………… modern businesses. The (6)…….. of weapons and the product (6)…………… growth of its army have made China a world power. But urban development has been (7)…….. to the Chinese. harm (7)…………… Thousands of (8)….. peasant farmers have been lucky (8)…………… attracted to the new cities. Their (9)…… of the land is forgotten and many die know (9)…………… homeless. China’s future is (10)…….; no one knows what will predictable (10)…………. happen next.


Основное общее образование

Английский язык

ОГЭ-2018 по английскому языку. Грамматика и лексика

Раздел 3 «Грамматика и лексика» ОГЭ по английскому языку включает в себя 2 задания.

Задания 18–26 (максимальный балл - 9 баллов) проверяют навыки образования грамматических форм, задания 27-32 (максимальный балл - 6 баллов) тестируют навыки словообразования. Рекомендуемое время выполнения данного раздела - 30 минут. Максимальный результат - 15 баллов.

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18–26.

Методическая подсказка

Для успешного выполнения данного задания ОГЭ по английскому языку рекомендуется повторить:

  • Времена группы present, past, future;
  • Конструкции be going to, used to etc.;
  • Passive voice;
  • Relative clause;
  • Modals;
  • Conditionals (types 0, 1, 2, 3);
  • Reported speech;
  • Gerund and infinitive;
  • Countable and uncountable nouns;
  • Pronouns and possessive determiners;
  • Articles;
  • Prepositions of time and place;
  • Questions, question tags, indirect questions;
  • Comparatives and superlatives;
  • Connectives;
  • The causative;
  • Both, either, neither, so, nor;
  • So and such, too and enough.

Также необходимо обратить особое внимание на:

  • Irregular verbs;
  • Phrasal verbs;
  • Prepositional phrases;
  • Wordpatterns;
  • Wordformation.

Рабочая тетрадь является составной частью учебно-методического комплекта Enjoy English /“Английский с удовольствием” для 9-го класса. Содержание рабочей тетради тесно связано с учебником и направлено на закрепление материала, изучаемого на уроках. Рабочая тетрадь содержит упражнения, предназначенные для формирования у учащихся грамматических, лексических и орфографических навыков, а также для развития умений письменной речи, чтения и аудирования.

Приступаем к выполнению задания.

Once there were four children whose names were Peter, Susan, Edmund and Lucy. This story happened to __________________ when they had to leave their home city, London, during the war.

They __________________ to the house of an old Professor who lived in the country, ten miles from the nearest railway station.

He __________________ a wife and he lived in a very large house with a housekeeper.

He himself was a very old man with white hair which grew over most of his face as well as on his head. The children liked him almost at once. Only Lucy, who was the __________________ of them, felt a little afraid of him.

On their __________________ evening, after dinner, they said good night to the Professor and went upstairs. It was the largest house they had ever seen, so Peter suggested exploring it in the morning.

When the next morning came, there was a steady rain falling. "I wish the weather __________________ more cheerful!" said Edmund.

"Stop complaining, Ed," said Susan. "I think the weather __________________ soon."

"We were going to explore the house," Peter reminded them. He __________________ a sandwich at the moment and was absolutely happy with the whole situation.

Everyone nodded and at that point their amazing adventures __________________.

Данное пособие является неотъемлемой частью учебно-методического комплекта "Английский язык" для 9 класса серии "Rainbow English" авторов О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой, К. М. Барановой. В него включены упражнения для дополнительной отработки лексического и грамматического материала учебника.

Рассуждение

Читаем представленные тексты (это может быть и один текст), чтобы иметь общее представление, о чем идет речь. Дальше заполняем пропуски.

Номер 18. Написано личное местоимение THEY , данное местоимение не является подлежащим в тексте, следовательно, необходимо использовать объектное местоимение, а именно THEM .

Номер 19. Дан глагол SEND . В первую очередь необходимо определить, в какой форме необходимо употребить глагол: актив или пассив. Выполняя задание, мы можем использовать следующие подходы:

  • Во-первых, вы можете опираться непосредственно на контекст, из которого становится ясно, что детей отправили в дом старого профессора.
  • Во-вторых, глагол SEND является переходным глаголом, после которого необходимо дополнение, которого нет в нашем предложении, что исключает активную форму.

При переводе предложения становится понятно, дети не могли отправить дом, а значит подлежащее THEY подвергается действию со стороны другого предмета или объекта, очевидно, что глагол нужно поставить в пассивный залог. Следующим этапом необходимо определить, в какой временной форме употребить глагол, для этого вновь обратимся к контексту. Первые три предложения употребляются в простом прошедшем времени (Past Simple). Определяем маркер времени. В нашем случае им является when they had to leave to their home city,London, during the war. Правильная форма - WERE SENT .

Номер 20. Дан глагол NOT/HAVE

  1. Контекст.
  2. Активный или пассивный залог.
  3. Временная форма глагола.

Из контекста становиться понятно, что глагол будет в активном залоге, так как подлежащее he совершило действие. Определяем, относится ли повествование к прошедшему времени и в каком времени употребляются глаголы, до и после пропуска. Глагол lived употреблен в Past Simple, что дает нам право поставить данный глагол в тоже время didn"t have / did not have . Однако, для того чтобы подчеркнуть, что действия одного глагола произошли заведомо раньше другого можно поставить данный глагол в Past Perfect (hadn’t had / had not had ), что также является грамматически верным решением задачи. В предложении употребляются 2 глагола, где действия одного произошли заведомо раньше другого, для того чтобы подчеркнуть этот факт, поставим глагол have в Past Perfect.

Номер 21. Дано прилагательное YOUNG . Перед пропуском мы видим определенный артикль the , который является маркером образования превосходной степени прилагательного. Дополнительным маркером являются слова of them . Из контекста становится ясно, что необходимо преобразовать прилагательное в какую-либо форму. В нашем случае это превосходная форма, так как перед прилагательным стоит определенный артикль the и дополнительный маркер of them (the YOUNGEST of them ).

Номер 22. Количественное числительное ONE , следовательно, единственной возможной формой является порядковое числительное FIRST .

Номер 23. Дан глагол BE . В предложении конструкция I wish (условное предложение I типа). Из контекста следует, что Эдмонд хотел, чтобы погода была другой в тот момент, когда он об этом говорит. В таких ситуациях мы употребляем условное предложение I типа wish + Past Simple. Эта конструкция предполагает, не зависимо от лица, форму глагола to be (WAS или WERE ). Оба варианта считаются правильными.

Номер 24. Дан глагол IMPROVE . Проводим анализ традиционным способом.

1. Контекст.

Из контекста становиться понятно, что глагол будет в активном залоге. Контекст требует употребления будущего времени. Фраза I think является индикатором грамматического времени Future Simple, но не исключает употребление конструкции to be going to , также употребляющейся для выражения будущего времени. Правильный ответ – WILL IMPROVE / ’LL IMPROVE / IS GOING TO IMPROVE .

Номер 25. Дан глагол EAT . Проводим анализ традиционным способом.

1. Контекст.
2. Активный или пассивный залог.
3. Временная форма глагола.

Из контекста становиться понятно, что глагол будет в активном залоге. Наличие индикатора грамматического времени at the moment говорит нам о необходимости использования времен группы Continuous, а наличие второго глагола was (Past Simple) требует согласования времен. Правильный ответ – WAS EATING (Past Continuous).

Номер 26. Дан глагол BEGIN . Проводим анализ традиционным способом.

1. Контекст.
2. Активный или пассивный залог.
3. Временная форма глагола.

Из контекста становиться понятно, что глагол будет в активном залоге. Первый глагол в предложении NODDED (Past Simple), поскольку события происходят последовательно, мы снова употребляем Past Simple. Правильный ответ – BEGAN .

Ответы на задания с 18 по 26: 18 - them;19 – were sent; 20 – did not have/didn’t have/had not had/hadn’t had; 21 - youngest; 22 – first; 23 – was/were; 24 – will improve/’ll improve/is going to improve; 25 – was eating; 26 – began.

Рабочая тетрадь входит в состав учебно-методического комплекта "Forward" для 9 класса и дополняет учебник системой заданий, обеспечивающих комплексное развитие умений и навыков в аудировании, говорении, чтении и письме. В тетрадь включены тесты для самопроверки с ответами.

Задание 2

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27–32, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27–32.

Методическая подсказка

В этой части проверяются навыки словообразования. Задание в спецификации формулируется как «задания на заполнение пропуска в связном тексте путем образования родственного слова от предложенного опорного слова» при помощи суффиксов и приставок. Залогом успеха при выполнении этого задания являются два фактора: правильное определение части речи, которую необходимо вставить вместо пропуска, и знание словообразующих суффиксов и приставок. Читаем текст, обращая внимание на слова перед пропусками и следующие за ним. Определяем пропущенную часть речи, а также, имеет ли пропущенное слова отрицательную или утвердительную коннотацию.

People travel a lot nowadays. Planes are considered to be the most __________________ means of transport but for some people airports can be a nightmare.

There are __________________ queues when you check in and you waste lots of time if your flight is delayed.

However, there are some airports where you can __________________ enjoy yourself.

For example, you’ll never be bored at Hong Kong’s international airport. There are thousands of people from __________________ countries here but the passengers never experience any problems because everything is well organised.

There are attendants in red coats, who help you to get from one place to another. It’s very good for people with no sense of __________________.

The attendants are always very polite and __________________.

Рассуждение

Номер 27. Planes are considered to be the most … Конструкция the most требует после себя употребление прилагательного. Чтобы образовать прилагательное от слова COMFORT необходимо добавить суффикс –ABLE. Правильный ответ COMFORTABLE.

Номер 28. There are _____queues… В данной ситуации после конструкции There are может стоять как существительное, так и прилагательное, уточняющее его. Существительное у нас уже есть – queues. Соответственно, добавим прилагательное. Контекст требует употребление прилагательного со значением «бесконечный». Приставка БЕС = суффиксу LESS в английском языке. Правильный ответ – ENDLESS .

Номер 29. …where you can _________enjoy yourself как? Логично употребить наречие (прилагательное+LY). Перечитываем абзац со вставленным словом - смысл сохранен. Правильный ответ – ACTUALLY .

Номер 30. There are thousands of people from __________ countries… В данной ситуации после конструкции There are может стоять как существительное, так и прилагательное, уточняющее его. Существительное у нас уже есть – countries. Для того чтобы из глагола DIFFER преобразовать прилагательное нам нужно добавить суффикс -ENT. Правильный ответ – DIFFERENT .

Номер 31. …with no sense of ___________. Sence of direction – устойчивое выражение, где direction – существительное. Для того, чтобы образовать от слова DIRECT существительное мы должны добавить суффикс –ION. Правильный ответ – DIRECTION .

Номер 32. The attendants are always very polite and __________. Контекст требует употребление второго прилагательного, носящего позитивную оценку. Чтобы образовать от слова HELP прилагательное «отзывчивый» нам необходимо добавить суффикс – FUL. Правильный ответ – HELPFUL .

Ответы на задания с 27 по 32: 27 – comfortable; 28 – endless; 29 – actually; 30 – different; 31 – direction; 32 – helpful.

Обратите внимание на рабочую программу по английскому к УМК Forward для 2-4 классов и рабочую программу Английский язык как второй иностранный для 5-9 классов . Доступно к просмотру и бесплатному скачиванию.

На этой странице представлены варианты заданий в формате ОГЭ открытого банка заданий ФИПИ http://www.fipi.ru . Лично мне при подготовке сразу нескольких учащихся одновременно удобнее пользоваться бумажным вариантом, чем онлайн-тестами, особенно во время индивидуальных занятий с ними. Пользуйтесь с удовольствием

Скачать:

Предварительный просмотр:

https://accounts.google.com

Предварительный просмотр:

Чтобы пользоваться предварительным просмотром создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com


Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:

B4–B12 B4–B12 .

Judy was afraid of the dark. At night she always______ the lights on.

LEAVE

Judy couldn’t explain what exactly she was afraid of. She________ in monsters or in ghosts.

NOT/BELIEVE

She was one of those rare girls who never screamed when she saw spiders,_______ and frogs.

MOUSE

But everyone in her family knew that a dark room was the_________ of her fears.

One day, when Judy_________ something in her room, her mother came in holding a big shopping bag.

DRAW

“Guess what I________,” she said to Judy.

“I have no idea. Is it for_______ ?” Judy felt very curious about the bag.

Her mother pulled two packages from her shopping bag. In the first package there were some very nice slippers. They______ from soft, pink fabric and had bright flashing lights. Inside the second package were glow-in-the-dark pyjamas!

MAKE

Judy said she_______ to try them on immediately.

Amazingly, she felt safe all through the night. In a few days the lights stopped flashing but Judy realised she didn’t feel afraid of the dark any more.

WANT

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B13–B18 B13–B18 .

It all started in 1865. A group of Frenchmen were having dinner in one of the most_______ restaurants near Paris.

FASHION

They talked about the democratic changes in the USA and wanted to support the American people. After a short______ they agreed on an original idea.

DISCUSS

The idea was suggested by Frédéric-Auguste Bartholdi, a sculptor and_______ . He said they could make a statue of a woman holding the torch of freedom.

DESIGN

It was an ambitious project and it was_______ to complete it quickly.

POSSIBLE

It actually took 21 years for this idea to become a reality. The French people raised money to build the statue, and,_________ , in 1886 it was ready.

FINAL

On July 4, 1886 the United States received their__________ gift - the Statue of Liberty!

AMAZE

Предварительный просмотр:

Вариант 7.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B4–B12 .

Tracey was very unhappy and scared. She was starting a new school. “I________ to go to school today,” Tracey told her father.

NOT/WANT

“I understand, Tracey,” he said. “Starting a new school can be very difficult. But you have to.” A month before ______ family had moved to a new town and everything was still new and strange for Tracey.

THEY

Dad smoothed Tracey’s hair down and _____ her a little hug,

GIVE

“When your classes___ over, I’ll pick you up, ok?”

When Tracey got to school and looked at the big building, she thought, “I wish I_____ run away,” but she knew it was impossible.

She took a deep breath and walked up the steps to school. She went straight into her ______ grade classroom.

FIVE

“That must be Tracey,” “Hello, Tracey!”, “Welcome, Tracey!” the_______ in the room welcomed her.

CHILD

Everyone seemed friendly and Tracey felt a little _______.

GOOD

The father picked her up after school. “How was your day?” he asked. To his surprise Tracey answered that she_______ her new school.

“You are a brave girl,” her father said. “I’m proud of you.”

LIKE

Прочитайте приведённый ниже текст.

B13–B18 .

Have you heard of a Tadeus Bodnar? He is a _____ Hungarian hairdresser.

FAME

Not long ago he stopped using the _____ scissors and comb. Now his instruments are axes, irons and vacuum cleaners.

TRADITION

Now he is very_____ and happy because with his innovative techniques he can express himself better.

SUCCESS

He cuts hair in his shop in Budapest by chopping it with an axe. Then he styles the hair using a vacuum cleaner, or straightens it with an iron. It’s difficult to believe but the extravagant hairdresser is very popular. Many people find him very_____ .

CREATE

Every day there’s an______ line of people streaming to his shop.

They wish to change their _____and have a thrilling, new experience.

APPEAR

Предварительный просмотр:

Вариант 8. Прочитайте приведённый ниже текст.

так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B4–B12.

Dana Miller was a bus driver in the city of Philadelphia. Her working hours____ from 10.00 pm till 6:00 am.

It was a hard job and very few____ worked as bus drivers in those days but Dana loved her job very much.

WOMAN

One of her regular passengers was a guitar player. Every Friday night he got on the bus carrying his guitar. The guitar____ of wood, not plastic and Dana liked the way it sounded.

MAKE

“You should come to see our show,” the guitarist kept saying to Dana.

“I____ it one day,” Dana promised each time,

but she never said when exactly she______ .

Another passenger who often used Dana’s bus was a Biscuit Lady.

She worked at the biscuit factory and often ____ Dana a small bag of biscuits.

GIVE

Dana____ sweets and pastries very much, but she could never resist those biscuits – they were so fresh and tasty.

NOT/LIKE

“How was___ night?” Dana’s husband liked to ask her when she came home.

“Good music, good food and a great view of the city,” she cheerfully answered.

“I wish I_____ my work as much as you enjoy yours,” her husband said, “ but I’m going to have just another boring day at the office.”

ENJOY

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B13–B18 .

Many tourists find they don"t like staying in city hotels. They prefer to avoid_____ cities completely.

NOISE

They are attracted instead to dramatic views of mountains and _____ valleys.

PEACE

If you like this sort of tourism, Mountain View Camp is for you. You’ll have an____ vacation there.

FORGETTABLE

The Camp has a view over the_____ Hampson Valley.

IMPRESS

In the camp, tourists can rent either tents or bungalows. All the guests have free access to different facilities such as kitchens, bathrooms and playgrounds for children. The camp is a successful_____ of both comfort and a green environment.

COMBINE

The tourists can also have lunch in one of the many restaurants and try European or_______ cuisine.

NATION

Предварительный просмотр:

Вариант 9.

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словам и. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

When I came into the room, my computer was on. It worried me since I_____ switching it on.

NOT/REMEMBER

I looked around – there_____ nobody in my room and everything was in its usual place.

Suddenly I_____ – the book had gone! I had left it on the table but it wasn’t there any more.

UNDERSTAND

I checked the window – it______ .

CLOSE

That meant that someone had come into the room through the door. My_____ impulse was to call the police but I called Jim instead.

“What____ ?” Jim sounded sleepy.

HAPPEN

I explained that someone______ the book.

“Oh, no!” Jim sounded unhappy. “Have you any idea how valuable it is?”

TAKE

“There’s another thing I_____ understand,” I interrupted Jim. “My computer’s on but I always switch it off before leaving home.”

NOT/CAN

“Ok, stay at home. I’ll be at______ place in half an hour,” he said and the phone went dead.

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27-32 .

Learning languages is becoming a popular hobby with children and adults. It’s not only interesting but very_____ , too.

Foreign languages improve memory and develop______ .

IMAGINE

People who are able to speak two or more languages_______ are usually more successful than their monolingual colleagues. 18-26 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26 .

18. As a child, Steven lived in a village. Outside the village there was a house where a strange old woman and her granddaughter Eliza lived. The___ often played together.

CHILD

19. One day, Eliza_____ unusually sad. When Steven was about to leave, the old woman said, “I know you are friends. But never come to our house again. Never ever!”

20. The girl took the boy to the gate. “Will you miss me?” she asked. The boy said, “Yes, I will!” To his surprise, the girl said, “But I won’t! I______ to see you anymore!” She closed the gate.

NOT/WANT

21. The next day the girl_____ for the city.

LEAVE

22. Steven was upset but he hoped that one day he_____Eliza again.

23. Five years later Steven became a student and moved to the city. He rented a small apartment on the_____floor.

24. One day, when he____ to the university, he saw Eliza. She was sitting on the bench in the park with an ice-cream in her hand. He ran up to her and said “Hello! It’s nice to see you again!”

WALK

25. But Eliza looked up at_____ , stood up and walked away.

26. “I wish I_____ what is going on,” Steven said to himself, and decided to start his own investigation.

KNOW

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27-32 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27-32 .

27. Choosing a career is one of the most difficult choices we have to make in our lives. There are lots of interesting and______ professions, but which of them is the right choice for you?

EXCITE

28. Researchers who work in_____ and sociology asked people across the UK what their dream job would be.

EDUCATE

29. And the results were quite_____ .

EXPECTED

30. According to the survey, people find modest jobs like charity work or gardening the most______ .

ATTRACT

31. Often at the top of their list are jobs such as a nurse or a______ .

TEACH

32. The study also shows that people in the UK are very_____ and focus on PRACTICE

Dream jobs they have a realistic chance of getting.

Мы с учениками делаем это по следующей схеме:

  • Если перед нами существительное :
    1) Наиболее вероятный вариант – образовать от него форму множественного числа (выучить все исключения, типа foot – feet, а если мн. ч. образуется по общему правилу, то быть внимательным – не меняется ли конечная y на i, не меняется ли f на v, не добавляется ли -es вместо привычного – s и прочая головная боль).
    2) Менее вероятный – притяжательная форма существительного (вроде world – world’s). Я такие задания не видела, но мало ли … Распознать этот случай легко – после пропуска будет стоять еще одно существительное.
  • Если видите местоимение (например, I), ставите его в правильный падеж – объектный (me), притяжательный (my или mine). Также в задании встречаются возвратные местоимения (myself). Или указательное местоимение (this, that) можно ставите во мн. ч. Неопределенные местоимения (some, any, no, every и их производные) в тестах не видела, но кодификатор предупреждает, что они могут попасться.
  • С числительными все волшебно просто – преобразуем порядковое в количественное и количественное в порядковое. Главное – выучить все тонкости их правильнописания.
  • Прилагательное или наречие ставим в какую-то из степеней сравнения. Если после пропуска стоит than, это сравнительная, а если перед пропуском – the, то превосходная.
    Внимание! Ученики то и дело норовят в этом задании сделать из прилагательного наречие или дописать спереди отрицательную приставку. Обращаем внимание, что так можно делать только в следующем задании.
  • А вот с глаголами придется попотеть. И сначала понять – перед нами личная форма (та, которая изменяется по временам) или неличная (причастие активное или пассивное).
    1) Узнать причастие легко – в предложении уже есть сказуемое, выраженное личной формой глагола. Когда узнали, думаем – активное или пассивное у него значение.
    2) Если в предложении пропуск стоит после подлежащего, и сказуемого недостает, перед нами точно личная форма.
    Как и с причастием, решаем активный это залог или пассивный (переведя предложение) и дальше думаем, в какое время его поставить. В этом же предложении (ну, или в предыдущих) могут стоять слова-подсказки. Если их нет, смотрим на само предложение и что его окружает.
    Пройдя все эти подводные камни, не ошибиться бы еще в написании формы глагола, выучив правила орфографии и неправильные глаголы.
    Также нужно уметь распознавать предложения условия (и конструкции с I wish) или согласование времен в косвенной речи, которые также могут тут встретиться.

Разберем эту часть из демоверсии ОГЭ:

Once there were four children whose names were Peter, Susan, Edmund and Lucy. This story happened to __________________ when they had to leave their home city, London, during the war. THEY
Раз стоит после глагола, значит это объектный падеж (them).

They __________________ to the house of an old Professor who lived in the country, ten miles from the nearest railway station. SEND
Пропуск сразу после подлежащего – точно личная форма, после перевода предложения ясно, что их послали, значит это пассив. Слов-подсказок нет, но в окружающих предложениях идет последовательность действий, выраженная Past Simple, значит это тот же случай (were sent).

He __________________ a wife and he lived in a very large house with a housekeeper. NOT/HAVE
Опять личная форма, и точно активный залог. Все та же последовательность действий в Past Simple (did not have/ didn’t have/ hadn’t/ had not).

He himself was a very old man with white hair which grew over most of his face as well as on his head. The children liked him almost at once. Only Lucy, who was the __________________ of them, felt a little afraid of him. YOUNG
Прилагательное, перед пропуском определенный артикль – превосходная степень сравнения (youngest). Некоторые забываются, и пишут два слова – the youngest, чего делать нельзя!

On their __________________ evening, after dinner, they said good night to the Professor and went upstairs. It was the largest house they had ever seen, so Peter suggested exploring it in the morning. ONE
Совсем просто – меняем количественное числительное на порядковое (first).

When the next morning came, there was a steady rain falling. “I wish the weather __________________ more cheerful!” said Edmund. BE
Конструкция с I wish в школе изучается только в сочетании с Past Simple после нее (was/ were).

“Stop complaining, Ed,” said Susan. “I think the weather __________________ soon.” IMPROVE
Опять личная форма (сразу после подлежащего), по смыслу ясно, что это активный залог и говорим о будущем (will improve/is going to improve).

“We were going to explore the house,” Peter reminded them. He __________________ a sandwich at the moment and was absolutely happy with the whole situation. EAT
Опять личная форма, активный залог, и подсказка – at the moment, значит время группы Continous, а глагол в прошлом в этом предложении дает основания предполагать, что это Past Continous (was eating).

Everyone nodded and at that point their amazing adventures __________________. BEGIN
Личная форма, активный залог, последовательность действий (began).

Плохая новость: подготовка к этой части очень трудоемкая, ее нужно начинать хотя бы за год, и требует она кропотливой работы.

Хорошая новость: при должном усердии можно всю грамматику освоить, и это задание делать за 10 минут, сохраняя время для остальных частей ОГЭ. Здесь нет того элемента неожиданности, который присутствует в аудировании и чтении.

И несколько общих советов по выполнению:

  1. Читать ВЕСЬ текст сплошняком, потому что подсказка на грамматическую форму может быть не в этом конкретном предложении, а в предыдущем. Или в последующем.
  2. Если вы правильно определили форму, озаботьтесь еще ее правильным написанием. При корявой орфографии не зачтут.
  3. Глагольные формы могут быть полные или краткие, без разницы (haven’t или have not).
  4. Проверьте еще раз.
  5. Если ничего не знаете, все равно напишите хоть что-нибудь, мало ли.

Тренировка

Для подготовки к именно этой части экзамена очень рекомендую вот эту книгу.

Последние материалы раздела:

Ол взмш при мгу: отделение математики Заочные математические школы для школьников
Ол взмш при мгу: отделение математики Заочные математические школы для школьников

Для учащихся 6-х классов: · математика, русский язык (курс из 2-х предметов) - охватывает материал 5-6 классов. Для учащихся 7–11 классов...

Интересные факты о физике
Интересные факты о физике

Какая наука богата на интересные факты? Физика! 7 класс - это время, когда школьники начинают изучать её. Чтобы серьезный предмет не казался таким...

Дмитрий конюхов путешественник биография
Дмитрий конюхов путешественник биография

Личное дело Федор Филиппович Конюхов (64 года) родился на берегу Азовского моря в селе Чкалово Запорожской области Украины. Его родители были...